ابر و اسفنج چیست؟

ابر و اسفنج چیست؟

ابر و اسفنج

 

ابر و اسفنج چیست؟ بهترین و ملموس ترین تعریف برای ابر و اسفنج، همان ابرهای کرم رنگی است که در دوران گچ و تخته سیاه، نقش تخته پاک‌کن را داشتند.(نوعی فوم انعطالف پذیر)

با توجه به حجم بالای استفاده و کاربرد فراوان اسفنج، این ماده در دانسیته‌ها، ایعاد و کیفیت‌های متنوعی تولید می‌شود.

مواد تشکیل دهنده ابر و اسفنج

 

  •  Polyol پلی‌یول
  •  TDI ایزوسیانات
  •  آب (باعث انبساط و افزایش حجم ابر می‌شود.)
  • گاز متیلن
  • سیلیکون
  • کاسموس
  • داپکو
  • کربنات
  • انواع رنگ‌ها
  • نایلون و کاغذ (هنگام تولید استفاده می‌شود.)

 

ابر و اسفنج حضور بسیار پر رنگی را در زندگی روزمره‌ی انسان دارد. در تشکی که روی آن می‌خوابیم، اتومبیلمان و حتی عایق‌هاي به کار رفته در لوازم خانگی تا هواپیماهای بزرگ، از قطعات اسفنج استفاده شده است. حتی در کیف و کفش ما هم ممکن است از نوعی ابر یا فوم استفاده شده باشد. این ماده در تمام جنبه‌های زندگی انسان حضور دارد.

ساختار ابر و اسفنج

 

ساختار اسفنج 6 مشخصه‌ی اصلی دارد که در کیفیت آن تاثیر گذار است.

1. سلول بندی: ساختار اسفنج به شکل سلولی ست. اسفنج با سلول بندی متراکم (بسته) آب را دیرتر به خود جذب می‌کند و اسفنج با سلول بندی باز خشک تر است.

2. برگشت پذیری: از مهم ترین ویژگی‌های یک اسفنج با کیفیت سرعت برگشت پذیری آن است. برگشت پذیری اسفنج با فشار وارد کردن به آن سنجیده می‌شود. به این صورت که به اسفنج فشار وارد می‌کنیم، اگر بعد از وارد کردن فشار اسفنج سریع به حالت اولیه خود بازگشت، اسفنج برگشت پذیری مناسب و بالایی دارد و اگر بعد از وارد کردن فشار اسفنج با تاخیر به حالت اولیه خود بازگشت، برگشت پذیری پایینی دارد. برگشت پذیری پایین اسفنج باعث سفت و تخت شدن آن در تایم کوتاهی می شود و طول عمر محصول را کاهش می‌دهد. هر چه دانسیته‌ی یک اسفنج بالاتر باشد سرعت برگشت پذیری آن بیشتر است.

3. نفوذ هوا: یک اسفنج با کیفیت داراي قابلیت نفوذ هواست. به این صورت که بعد از دمیدن به اسفنج باید هوا از آن عبور کند. عدم نفوذ هوا نشانه بی کیفیت بودن اسفنج است.

4. حفره: اسفنج با کیفیت حفره نباید داشته باشد. حفره دار بودن یا نبودن بک محصول به نحوه‌ی تولید آن بستگی دارد. هرچه ارتفاع بلوک هنگام تولید کمتر باشد، امکان حفره دار شدن آن کمتر است.

5. سفتی و نرمی: اسفنج‌های ویژه نرم تر از اسفنج‌های معمولی هستند.

6. میزان کشش: هر چه دانسیته‌ی اسفنج بیشتر باشد، قابلیت کشش و انعطاف آن بیشتر است و بر اثر کشش پاره نمی‌شود.(یا دیرتر پاره می شود.)

نحوه‌ی تولید ابر و اسفنج

 

در مرحله اول مواد تشکیل دهنده با فرمولاسیون دقیق، از مخازن مخصوص خود، از طریق لوله وارد دستگاه میکسر شده و به خوبی با هم ترکیب می‌شوند. در مرحله‌ی بعد مواد اولیه وارد دستگاه کانوایر می‌شوند. پس از آن ترکیب شیمیایی شروع به عمل کرده و اسفنج به وجود می‌آید.

در انتهای خط تولید، اسفنج به ابعاد درخواستی مشتری برش خورده و به مدت 72 ساعت به فضای باز منتقل می‌شود تا خشک شود. در مرحله‌ی آخر اسفنج پس از خشک شدن، با ضخامت درخواستی مشتری برش می‌خورد.

نکته ۱: فرمولاسیون دقیق محصول و کنترل دقیق دماي واکنش مواد اولیه، از مهم ترین نکات در خط تولید ابر و اسفنج می باشند.

نکته ۲: اسفنج به شدت قابل اشتعال است.

کاربرد ابر و اسفنج در صنایع مختلف

 

تولیدي‌های کیف و کفش، صنایع بسته بندی، خودرو سازی ها، کارگاه‌های مبلمان و تولید کالای خواب از جمله مصرف کنندگان عمده ابر و اسفنج هستند که معمولاً اسفنج را در مقیاس بالا خریداری می‌کنند.

دانسیته ابر و اسفنج چیست؟

 

واحد سنجش چگالی اسفنج را، دانسیته می‌گویند. براي اندازه گیری دانسیته وزن اسفنج برش خورده را بر حجم آن تقسیم می‌کنند. واحد اندازه گیری دانسیته، کیلوگرم بر متر مکعب است. هر چه دانسیته‌ی یک اسفنج بالاتر باشد، کیفیت آن نیز بیشتر می‌شود.

دسته‌بندی ابر و اسفنج‌ها بر اساس ظاهر

 

محصولات اسفنج بر اساس ظاهر تولید شده به 2 دسته تقسیم می‌شوند.

1. بلوک (مکعبی)

2. رول (استوانه‌ای)

بنا به درخواست مشتری، هر کدام از محصولات اسفنج قابلیت تبدیل و یا برش به صورت ورق (در بلوک) و رول ضخامت‌دار (در رول) را دارند.

دسته‌بندی ابر و اسفنج‌ها بر اساس دانسیته

 

  • اسفنج 12.5 کیلویی ویژه
  • اسفنج 15 کیلویی ویژه
  • اسفنج 17 کیلویی
  • اسفنج 20 کیلویی
  • اسفنج 25 کیلویی
  • اسفنج 30 کیلویی
  • اسفنج 30 کیلویی ویژه (یورولوکس)
  • اسفنج 35 کیلویی
  • اسفنج رول استوانه 15 کیلویی ویژه
  • اسفنج رول استوانه 25 کیلویی

تفاوت اسفنج‌های معمولی و ویژه، در میزان پلی‌یول مصرفی آنان است. برای مثال 30 کیلویی ویژه پلی‌یول بیشتری نسبت به 30 کیلویی دارد. اسفنج‌های معمولی سفت تر از اسفنج‌های ویژه هستند. این سفتی به مرور زمان کم می‌شود و اسفنج اصطلاحا نشست می‌کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل از این اسفنج برای کارهایی با طول عمر بالا استفاده نمی‌کنند.

اسفنج های ویژه (یورولوکس) نرم تر هستند، کیفیت بالایی دارند و بیشتر در تولید مبلمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اسفنج‌ها به دلیل وزن و تراکم بیشتر و برگشت‌پذیری سریع، کیفیت و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

در این مقاله درباره‌ی اینکه ابر و اسفنج چیست صحبت کردیم و همه ی موضوعات مرتبط به اسفنج را مورد بررسی قرار دادیم.

مجموعه پایا ابر مارال، دارای خطوط تولید ابر و اسفنج و چرم مصنوعی است و با شعار کیفیت مطلوب، تولید مداوم آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز است. هدف ما از ارائه این مقاله کمک به شما در انتخاب بهترین هاست. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدمات ما می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

جهت مشاوره و خرید با ما تماس بگیرید.

واتس آپ پایا ابر مارال

درباره ما

مجموعه پایا ابر مارال با بهره مندی از بهترین دانش روز، تجهیزات و کارشناسان ارزشمند صنعت تولیدی ابر و اسفنج و همچنین چرم مصنوعی همواره تلاش نموده است، تا با ارائه بهترین کیفیت و تنوع محصول بتواند نقش به سزایی در این صنعت ایفا کند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به پایا ابر مارال می باشد.

طراحی سایت و سئو توسط پایا ابر مارال